Jesteś marką – zadbaj o swoją reputację

W dobie internetu i świecie pełnym indywidualistów, każdy z nas jest marką. Może nie tak rozpoznawalną jak Adidas, ale nadal – Twoja reputacja ma wpływ na Ciebie każdego dnia.

Może już dawno na to nie wygląda, ale kiedyś byłem punkiem. Chodziłem w jednych spodniach tak długo, aż ktoś mi nie zwrócił uwagi, że są zniszczone. Miałem na nogach glany (im mniej zadbane tym lepiej), a czarna skóra i jakakolwiek wyblakła (choć mroczna) koszulka to zawsze był najlepszy wybór ubioru.

Moja zasadą było to, że ludzie którzy oceniają mnie po ubiorze nie są mnie godni. Paranoja. Nie są mnie godni!

Reputacja jest ważna

Czy tego chcemy, czy nie – jeśli ktoś nie dał nam się jeszcze poznać, to oceniamy go po tych informacjach, które mamy. Czyli najszybciej ubiór, wygląd… a potem Facebook i wszystko co jest o nim w internecie.

Tak samo jesteś oceniany Ty każdego dnia. Jest to szczególnie ważne w kontekście pracy. Czy to wtedy kiedy jej szukasz, czy gdy pracujesz.

Najlepsze zlecenia i najlepsze oferty pracy są przekazywane osobiście sprawdzonym osobom. Ludzie polecają sobie tych, którzy mają dobrą reputację. Ludzie pytają o tych, którzy mają dobrą reputację. Tak klienci, jak i pracodawcy czy rekruterzy.

Dlatego Twoja reputacja jest tak ważna.

Reputacja to nie jest coś co się po prostu dzieje niezależnie od Ciebie. Tak jak na swoje słowa i czyny masz wpływ, tak i na to jak Cię widzą inni możesz mieć wpływ, jeśli tylko podejdziesz do tego świadomie.

Możesz wybierać w co się ubierasz i jak wyglądasz. Możesz wybierać co o sobie mówisz. Możesz też wybierać co o sobie pokazujesz innym.

Nie jesteśmy tylko biernymi obserwatorami rzeczywistości. Mamy za zadanie ją aktywnie kreować. A kreujesz rzeczywistość między innymi przez to, czym promieniujesz na ludzi wokół.

W ciągu całego życia Twoja reputacja może mieć wpływ na to, kto się z Tobą skontaktuje, kto będzie o Tobie dobrze mówił i kto Cię zaprosi na rozmowę rekrutacyjną.

Jak budować swoją markę?

O wielu aspektach budowania reputacji pisze autorka bloga „Jesteś marką” Joanna Malinowska-Parzydło – my skupimy się na najważniejszych w kontekście istnienia na rynku pracy.

Mów prawdę

Pewnie znasz przykłady ludzi, którzy w środowisku pracy ściemniają, lawirują i próbują tylko zrobić jak najmniej. Co więcej – jakoś im się udaje przepychać przez kolejne szczebelki kariery. Jest to z pewnością irytujące dla Ciebie, jeśli pracujesz uczciwie. Ale wierz mi – spadną z tej drabinki z hukiem.

Znam niejeden przypadek wyrzuconego dyrektora, bo okazało się, że tankował prywatne auto kartą służbową. Lub na delegacji imprezował zamiast spotkać się z klientem. Lub…

Przede wszystkim, wierzę, że prawda wyzwala. I prawda na wierzch wypływa. I prawda popłaca. Dlatego nigdy, przenigdy nie próbuj się kreować poprzez kłamstwa. To wyjdzie na jaw – prędzej, czy później.

Mów o sobie dobrze

W Polsce mamy sławny syndrom narzekania na wszystkich i wszystko, co potrafi też objawiać się w narzekaniu na samego siebie. To teraz uważaj: zawsze mów o sobie dobrze. Już wystarczy, że niektórzy ludzie o Tobie będą mówić źle.

Pamiętaj, że „sukces niezaraportowany nie istnieje„. Dlatego nie próbuj udawać skromności, kiedy wykonujesz dobrą robotę. Na komplementy nie reaguj: “no wiesz, tak naprawdę to wcale tak dobrze nie było”. Miej odwagę przyznać się do sukcesu 🙂

Nie umniejszaj swoich zasług fałszywą skromnością, a jednocześnie nie wyolbrzymiaj swoich dokonań. Zdrowa pokora jest w cenie w świecie, gdzie pełno jest egoistów.

Dbaj o swój wizerunek

Na Twoją reputację składa się również to jak siebie przedstawiasz innym. Nie tylko w rozmowach, ale (w kontekście pracy) przede wszystkim w swoim CV, profilu na LinkedIn czy Facebooku.

Do CV jeszcze dojdziemy, ale czy dbasz o to, żeby na Twoim profilu zawsze znajdowały się tylko aktualne informacje? Czy wszystko jest napisane zrozumiałym językiem?

Ten artykuł jest częścią kursu Ciesz się swoją pracą

Jak znaleźć wymarzoną pracę?

Czy da się połączyć pracę z realizacją pasji?

>>> Zapisz się na kurs <<<

Zadbaj o swojego Facebooka

Standardem w rekrutacji jest już sprawdzanie Facebooka przyszłego pracownika. Wszystko co wrzucasz do internetu zostaje tam już na zawsze.

Pamiętaj, że firma umieszcza Cię na pewnym stanowisku i tak jak oni sprawdzili Ciebie, tak potem jakiś klient może sprawdzać Twój profil. A firma nie chce żadnych skandali, nawet związanych z życiem prywatnym pracowników.

I nie chodzi o to, żeby ukryć całą swoją aktywność przed światem – to też jest podejrzane. Raczej staraj się emanować tym jaki jesteś naturalnie.

Osławiony jest już przykład zamieszczania zdjęć z imprez, zdjęć z alkoholem i innych, które kulturowo mogą zostać uznane za nieprzyzwoite.

Wszystko co wrzucasz do internetu – zostaje w nim na zawsze. Wiem, co mówię 🙂

To Twoja marka, zadbaj o nią.

PS: w pełnej wersji kursu zajmujemy się poszczególnymi krokami budowania swojej marki – zapisz się teraz