10 zasad pisania dobrego CV

Często pierwsze CV tworzymy z jakiegoś szablonu i zaciemniamy je masą niepotrzebnych informacji. Ja wpisałem tam nawet gimnazjum, które ukończyłem. W sumie – akurat w pierwszym CV mamy sporo miejsca i próbujemy je zapełnić. Z biegiem czasu powinniśmy jednak odsiewać ziarna od plew.

Do kogo wysyłasz CV?

Curriculum Vitae (CV) to pierwsze co widzi Twój potencjalny pracodawca. Ale nie tylko. CV, które przesyłasz do firm nie trafiają raczej od razu na biurka menedżerów i właścicieli. Najczęściej pierwszym filtrem jest sekretarka obsługująca firmowy adres e-mail, która drukuje wszystkie CV i zanosi je do szefa. Jeśli w firmie jest wyspecjalizowany dział HR, to najpierw osoba z tego działu przegląda wszystkie CV i wybiera potencjalnych kandydatów.

Świadomość tego, przez ile rąk przepłynie Twoje CV może dać Ci już obraz tego co jest najważniejsze. CV musi być czytelne, przejrzyste i od razu uwypuklać Twoje główne zalety.

Jeśli w ogłoszeniu było podane, że musisz być komunikatywny i mieć prawo jazdy kat. B – to te informacje będą poszukiwane w pierwszej kolejności. Jeśli będzie ich brakować lub będzie ja łatwo przeoczyć – Twoje CV może od razu wpaść do kosza i nikt nie da szansy Twojej świetnej historii zawodowej.

To jakie masz wykształcenie, jaka jest Twoja kariera zawodowa i jakie masz hobby będzie ważne dopiero kiedy spełnisz podstawowe warunki.

CV jest Twoją autoreklamą.

Co się składa na idealne CV?

1. Dobry wybór informacji

Zawarte informacje muszą być ważne dla czytających CV. Zawsze (nie tylko przy CV) pamiętaj o tym, do kogo piszesz. Im bardziej postawisz się w miejscu osoby, która będzie czytała to co napiszesz, tym większe szanse, że zostaniesz dobrze zrozumiany. Filtruj informacje, które umieszczasz w CV.

2. Estetyka

Wyróżnij się spośród tłumu podobnych szablonowych CV, które są przeglądane w każdej rekrutacji. Zadbaj o ładny wygląd, na który złoży się dobry wybór kolorów i wielkości tekstu. Załącz zdjęcie wysokiej jakości i w dobrej rozdzielczości. I zawsze, ale to zawsze drukuj na białym papierze. Bez kolorowych kartek, papier-mâché, origami i papeterii 😉 Jeśli masz znajomego grafika – zapytaj, czy nie byłby w stanie pomóc Ci z estetyką.

3. Profesjonalizm

To co Tworzysz jest Twoją autoreklamą (a jak już wiesz – jesteś marką). Dlatego zadbaj o swój profesjonalny wizerunek przedstawiony w CV iużywaj słownictwa, które pasuje do Twojej branży.

W czasach, kiedy każdy ma znajomego z dobrej jakości aparatem, nie ma sensu umieszczać zdjęć legitymacyjnych. Nie ma też usprawiedliwienia dla wycinanek ze zdjęć z wakacji. Jeśli brakuje Ci profesjonalnego zdjęcia, to najpierw wejdź na LinkedIn i przejrzyj jakie zdjęcia umieszczają tam ludzie, a potem umów się ze znajomym i zaaranżujcie małą sesję zdjęciową. Ubierz się dobrze i znajdźcie odpowiednie tło (wystarczy nawet ściana pomalowana na jednolity kolor) w świetle dziennym.

E-mail, który podajesz do kontaktu wbrew pozorom wiele o Tobie mówi. E-mail na własnej domenie (np. pawel@braciaprzykawie.pl) wygląda najlepiej. E-mail na Gmailu wygląda trochę gorzej, ale nadal jest dobry. Ale już adres e-mailowy założony na WP, O2, Interii czy Buziaczku pokazuje, że nie zależy Ci na jakości rozwiązań z których korzystasz lub jesteś osobą, która założyła tam konto lata temu i jest oporna na zmiany 😉

Ten artykuł jest częścią kursu Ciesz się swoją pracą

Jak znaleźć wymarzoną pracę?

Czy da się połączyć pracę z realizacją pasji?

>>> Zapisz się na kurs <<<

Ważne jest też to, jaki jest Twój adres e-mail. Dobre są formaty typu: imię, imię.nazwisko, imię.nazwisko.jakaś_liczba. Unikniesz rozczarowań jeśli w Twoim e-mailu nie będzie liczby „666”, pseudonimu z dzieciństwa czy nawiązań do seksu.

4. Zawarte informacje

Idealnie, gdyby Twoje CV zmieściło się na jednej stronie, ale jest to chyba niewykonalne. Trzymaj się natomiast absolutnego maksimum – czyli dwóch stron. Dwie strony można wydrukować na jednej kartce. Powyżej tego trzeba już zszywać kartki, co nie zawsze może się wydarzyć i różne części Twojego CV mogą fruwać po czyimś biurku.

Twoje CV będzie czytane jako jedno z wielu, więc nie spodziewaj się, że ktoś poświęci na nie więcej niż 10 sekund. A często już jedna sekunda wystarczy, żeby wystawić Ci ocenę. Dlatego umieszczaj tam tylko informacje najważniejsze. Nie bój się rezygnować z informacji. Less is more.

To co na pewno musi się znaleźć w Twoim CV to:

  • Dane osobowe: Twoje zdjęcie, imię, nazwisko, wiek i miasto (+dzielnica jeśli to duże miasto). Co ważne, chodzi o Twój adres zamieszkania, a nie zameldowania – pracodawca potrzebuje wiedzieć, skąd będziesz dojeżdżać. Nie zamieszczaj pełnego adresu, bo kadry i tak dadzą Ci osobny formularz do uzupełnienia przy podpisywaniu umowy.
  • Dane kontaktowe: numer telefonu (wraz z numerem kierunkowym kraju, jeśli wysyłasz za granicę, czyli +48), adres e-mail, jeśli chcesz – możesz ułatwić wyszukanie Cię w internecie przez dodanie Twojej strony, profilu na Facebooku czy LinkedIn.
  • Doświadczenie zawodowe: minimum to lista firm w których pracowałeś, w jakim czasie i na jakim stanowisku. Możesz też spróbować opisać obszary tego, za co byłeś odpowiedzialny (jeśli masz na to miejsce).
  • Obszary na których się znasz: lista technologii, zdobyte certyfikacje, dyplomy i zaświadczenia, specjalizacje w Twojej branży. Pamiętaj – tylko to, co jest najważniejsze.
  • Znane języki: język+poziom zaawansowania.
  • Edukacja: najczęściej oznacza po prostu nazwę uczelni, którą skończyłeś. Czasem warto do tego dodać wybraną specjalizację. Śmiało pomiń liceum, chyba, że a) nie masz studiów b) ktoś kto będzie to czytał będzie wiedział, że to świetne liceum.
  • Kilka zdań na temat Ciebie i Twojego charakteru: czyli odpowiedzi na pytania: jaką rolę przyjmujesz w zespole? co jest dla Ciebie najważniejsze w firmie? Pracodawca będzie próbował z tych kilku zdań wyciągnąć informację czy będziesz oddany? czy jesteś komunikatywny i będziesz dobrym graczem zespołowym? czy będziesz potrafił sam organizować swoją pracę? Ułatw mu to 🙂

5. Kolejność informacji

Najpierw najważniejsze rzeczy. Możesz złamać schemat rozpoczynania CV od edukacji. Czego będzie szukała najpierw osoba, która zobaczy Twoje CV? Twojej uczelni, listy firm, czy może technologii, które znasz? Odpowiedz na to pytanie i uwzględnij to przy układaniu swojego CV.

6. Format pliku

Zawsze wysyłaj plik PDF. To daje Ci gwarancję tego, że będzie wyglądał po wydrukowaniu tak jak u Ciebie na komputerze.

7. Prawda

Nie wyolbrzymiaj osiągnięć, ale i nie umniejszaj swoich zasług. Fałszywa skromność niekoniecznie jest w cenie. Uwierz w siebie i poznaj swoje słabe i mocne strony.

8. Klauzula o przetwarzaniu danych osobowych

Żadna firma nie może przetwarzać Twoich danych osobowych bez Twojej zgody. Dlatego CV bez odpowiedniej klauzuli nie może zostać włączone do procesu rekrutacyjnego. Umieść najlepiej na dole, w stopce następującą informację:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. 2016 r. poz. 922).

Możesz mieć więcej niż jedno CV

Gdy pewnego razu zmieniałem pracę, to miałem głównie doświadczenie jako programista, a jednocześnie chciałem spróbować swoich sił w zarządzaniu pracą zespołu technicznego. Dlatego odpowiadałem na ogłoszenia zarówna dotyczące pracy programisty jak i menedżera. Jak możesz się domyślić – profil poszukiwanych pracowników w obu tych przypadkach mocno się różnił. W pierwszym przypadku liczyło się to, jakie technologie znam i jak długo z nimi pracuję. W drugim liczyły się przede wszystkim moje umiejętności miękkie i to, jakie z poprzednich doświadczeń mogą mi pomóc w pracy menedżera.

Naturalnym wyborem było zbudowanie dwóch CV zawierających różne informacje. Tak, by osoba rekrutująca mogła od razu ocenić czy się nadaję na to stanowisko.

W praktyce miałem po prostu osobne pliki: Paweł_Tomkiel_CV_manager_2018 i Paweł_Tomkiel_CV_programmer_2018. Warto też trzymać historię swoich CV na przestrzeni lat, dlatego nie usuwam tych z lat poprzednich, a raczej na początku roku je aktualizuję i tworzę nowe pliki. Całość trzymam w chmurze, i mam wersje edytowalne (.doc) jak i te, które przesyłam (.pdf). PDF jest formatem, który powstał po to, żeby zapewnić spójność wyglądu pliku na różnych urządzeniach. Czyli – kiedy wyślesz do kogoś plik Worda, pewnie nie raz widziałeś jak się „rozjechał” = zmieniły się wymiary, zabrakło czcionek, obrazek się źle załadował. Dlatego wysyłaj pliki PDF – masz gwarancję, że ktoś kto je wydrukuje będzie widział dokładnie to co Ty.

A co jeśli nie masz za dużo informacji do wpisania?

Jeśli jesteś akurat na początku swojej drogi zawodowej, to bardzo się cieszę, że tu jesteś 🙂

Przede wszystkim pamiętaj pytanie, które już się tu pojawiło – co jest najważniejsze dla osoby, która będzie to czytała?

Jeśli nie masz studiów, wpisz liceum. Jeśli nie masz doświadczenia zawodowego, wpisz wolontariaty, aktywności w różnych kołach czy stowarzyszeniach. Możesz sobie pozwolić na dokładniejsze opisanie swojego charakteru, a nawet możesz dopisać Twoje marzenia zawodowe – masz na to miejsce 🙂

To czym na pewno możesz zabłysnąć to profesjonalizm i estetyka. Wyróżnij się!